Tarikh Semakan Berkuat Kuasa: 15 Ogos 2022
Dengan menggunakan laman web ini ("Laman Web Shaklee") anda, pengguna atau pengedar, mengikut kesnya, ("anda") bersetuju untuk terikat dengan versi terma penggunaan yang terkini seperti yang dinyatakan di sini.
Shaklee Products (Malaysia) Sdn Bhd ("Shaklee", "kami" atau "kita") memandang serius mengenai kepentingan melindungi privasi maklumat yang kami kumpul daripada anda. Shaklee komited untuk menghormati privasi anda dan melindungi maklumat peribadi anda.
Dasar Privasi ini disediakan dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia. Sekiranya terdapat percanggahan antara versi Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia, versi Bahasa Inggeris akan diguna pakai sejauh mana berlakunya ketidakkonsistenan.
Dasar Privasi ini menerangkan bagaimana Shaklee mengumpul, menggunakan, menyimpan, berkongsi dan melindungi maklumat, termasuklah maklumat peribadi. Shaklee komited untuk mengumpul, menggunakan, menyimpan, berkongsi dan melindungi maklumat peribadi secara bertanggungjawab. Dengan menggunakan Laman Web Shaklee, anda memberikan kebenaran kepada pengumpulan maklumat peribadi. Maklumat yang diberikan hanya akan digunakan, disimpan dan dikongsi untuk tujuan yang anda persetujui.
Maklumat Perhubungan Peribadi
Shaklee mengumpul maklumat yang boleh dikenal pasti secara peribadi seperti nama anda, alamat surat-menyurat, emel dan nombor telefon (rumah, telefon bimbit, dll.) yang dimasukkan di Laman Web Shaklee atau diberikan terus kepada Shaklee. Dalam sesetengah kes, ini mungkin termasuk maklumat yang anda berikan kepada kami mengenai orang lain (contohnya, jika anda meminta kami menghantar produk Shaklee kepada rakan). Kami biasanya mengumpul maklumat perhubungan peribadi untuk aktiviti pendaftaran, pesanan produk, khidmat pelanggan, peraduan dan promosi, serta maklum balas pelanggan. Apabila anda memberikan maklumat peribadi pihak ketiga kepada kami, anda mengesahkan bahawa anda telah (i) memaklumkan mereka tentang Dasar Privasi ini, dan (ii) mendapatkan persetujuan mereka untuk kami memproses maklumat peribadi mereka selaras dengan Dasar Privasi ini.
Maklumat Pembayaran
Ini termasuk sebarang maklumat yang anda gunakan untuk membuat pembelian, seperti butiran kad kredit anda (nama pemegang kad, nombor kad, tarikh luput, dll.), cek atau bentuk pembayaran lain (jika ada). Ini juga termasuk nama dan alamat bil yang berkaitan dengan kaedah pembayaran anda. Kami hanya mengumpul maklumat pembayaran untuk pembelian (sama ada pembelian anda dibuat secara dalam talian, melalui telefon, atau melalui katalog). Jika anda membuat akaun dengan kami, maklumat pembayaran anda (bersama sejarah pesanan anda dan pilihan berkaitan yang lain) mungkin disimpan di bawah akaun anda. Untuk menyemak atau mengedit maklumat ini, sila lawati bahagian "Akaun Saya" di laman web kami atau hubungi Khidmat Pelanggan.
Maklumat Demografik
Ini termasuk sebarang maklumat yang menggambarkan demografi anda. Contohnya mungkin termasuk tarikh lahir, umur atau julat umur, jantina, lokasi geografi umum (cth., poskod atau bandar dan negeri), produk kegemaran, hobi dan minat, maklumat pendapatan atau maklumat gaya hidup. Kami biasanya mengumpul maklumat demografik untuk aktiviti pendaftaran, peraduan dan promosi, serta tinjauan pelanggan. Maklumat demografik yang berkait dengan profil anda di rangkaian sosial pihak ketiga (cth., Facebook) boleh didapati di perenggan berasingan tentang "Maklumat Rangkaian Sosial" di bawah. Maklumat demografik juga boleh digunakan untuk memperibadikan pengalaman anda di laman web kami. Maklumat agregat yang tidak dapat mengenal pasti anda mungkin digunakan dan didedahkan untuk analisis perniagaan umum.
Maklumat Teknikal Komputer
Ini termasuk sebarang maklumat tentang sistem komputer atau peranti teknologi lain yang mungkin anda gunakan untuk mengakses salah satu laman web atau aplikasi kami. Kami biasanya mengumpul maklumat ini melalui penggunaan teknologi automatik seperti kuki dan suar web. Contoh maklumat teknikal komputer termasuklah alamat IP komputer anda, jenis sistem operasi, dan jenis pelayar web. Jika anda mengakses laman web atau aplikasi Shaklee melalui peranti mudah alih seperti telefon pintar, maklumat yang dikumpul mungkin juga termasuk ID peranti unik telefon anda, lokasi, dan data peranti mudah alih yang serupa. Maklumat teknikal komputer biasanya tidak dikaitkan dengan maklumat perhubungan peribadi anda.
Maklumat Penggunaan Laman Web
Ini termasuk maklumat tentang bagaimana anda menggunakan dan melayari laman web dan aplikasi kami, termasuk pautan mana yang anda klik, halaman atau kandungan yang anda lihat, dan maklumat atau statistik lain yang serupa mengenai interaksi anda dengan laman atau aplikasi Shaklee (contohnya, tarikh dan masa lawatan, dari laman mana anda datang, dll.). Maklumat ini ditangkap menggunakan teknologi automatik seperti kuki dan suar web, dan mungkin dikumpul tanpa mengira peranti yang anda gunakan (komputer, telefon pintar, tablet, dll.). Maklumat penggunaan laman web mungkin dikaitkan dengan maklumat perhubungan peribadi anda.
Maklum Balas Pelanggan
Ini termasuk maklumat yang anda kongsi dengan kami secara sukarela tentang pengalaman anda menggunakan produk dan perkhidmatan kami, termasuk laman web kami. Contoh mungkin termasuk komen dan cadangan tanpa diminta, testimoni, atau maklum balas lain tentang apa yang anda mungkin suka (atau tidak suka) tentang pengalaman anda menggunakan produk atau perkhidmatan kami. Kami biasanya mengumpul maklumat ini dalam bentuk tinjauan pelanggan, borang maklum balas, dan korespondensi emel.
Kandungan Dihasilkan oleh Pelanggan
Ini merujuk kepada sebarang kandungan yang anda cipta dan kemudian dikongsikan dengan kami (dan mungkin orang lain) dengan memuat naiknya ke salah satu laman web kami, termasuklah salah satu halaman Facebook kami, halaman media sosial lain atau aplikasi. Contoh mungkin termasuk gambar, video, cerita peribadi, atau media atau kandungan serupa yang lain. Kami kebanyakannya mengumpul kandungan yang dihasilkan oleh pelanggan untuk peraduan dan promosi, ciri komuniti laman web, penglibatan, dan rangkaian sosial pihak ketiga.
Maklumat Rangkaian Sosial
Ini merujuk kepada sebarang maklumat yang merupakan sebahagian daripada profil anda di rangkaian sosial pihak ketiga (seperti Facebook) dan yang anda benarkan untuk berkongsi dengan kami oleh rangkaian sosial pihak ketiga tersebut. Contoh mungkin termasuk maklumat asas akaun anda (cth., nama, alamat emel, gambar profil, jantina, ID pengguna, senarai rakan, dll.) dan sebarang maklumat atau aktiviti tambahan yang anda izinkan rangkaian sosial pihak ketiga untuk berkongsi dengan pembangun aplikasinya. Sebagai contoh, kami mungkin menerima maklumat rangkaian sosial anda (atau sebahagian daripadanya) apabila anda memuat turun atau berinteraksi dengan aplikasi Shaklee di laman rangkaian sosial (seperti Facebook) atau menggunakan ciri rangkaian sosial pihak ketiga yang disepadukan dalam laman Shaklee (seperti Facebook Connect). Untuk mengetahui lebih lanjut tentang bagaimana maklumat rangkaian sosial anda boleh diperoleh oleh Shaklee (atau pembangun aplikasi lain), sila lawati laman web rangkaian sosial pihak ketiga yang berkaitan.
Maklumat Lain (Bergantung pada Konteks)
Ini merujuk kepada sebarang maklumat lain yang mungkin kami perlukan untuk dikumpul bagi borang, ciri atau perkhidmatan Shaklee yang spesifik yang anda gunakan atau minta. Apa yang mungkin termasuk dalam maklumat ini akan berbeza bergantung kepada kaedah pengumpulan dan tujuan spesifik dimana maklumat itu dikumpulkan. Sila lihat Bahagian "Bagaimana Kami Menggunakan Maklumat Anda?" untuk contoh yang lebih khusus.
Laman Web dan Aplikasi Shaklee
Kami mungkin mengumpul maklumat daripada anda melalui salah satu laman web atau aplikasi kami (AS atau antarabangsa). Ini termasuk (a) mana-mana laman yang kami miliki dan selia di bawah domain kami sendiri, atau (b) mana-mana laman atau aplikasi yang kami bangunkan dan jalankan di rangkaian sosial pihak ketiga seperti Facebook. Ini mungkin juga termasuk mana-mana laman atau aplikasi yang direka khas untuk digunakan pada telefon mudah alih atau peranti lain, seperti laman mudah alih (WAP) atau aplikasi mudah alih.
Program Pesanan Teks
Kami mungkin mengumpul maklumat daripada anda melalui salah satu program pesanan teks masuk kami. Contohnya, kami mungkin membenarkan pelanggan menghantar mesej teks masuk kepada kami secara berkala menggunakan kod pendek yang kami cipta dan iklankan berkaitan dengan tawaran atau promosi khas. Program ini mungkin diiklankan di acara kami atau di salah satu laman web atau aplikasi kami. Jika anda memilih untuk menyertai salah satu program ini, maklumat mengenai lokasi fizikal anda mungkin dikumpul dan digunakan untuk tujuan pemasaran.
Korespondensi E-mel
Kami mungkin mengumpul maklumat daripada anda jika anda berkomunikasi dengan kami melalui e-mel. Contohnya, jika anda menghantar e-mel kepada perkhidmatan pelanggan atau menggunakan ciri “Email Shaklee”, kami mungkin memperoleh maklumat tertentu mengenai anda (seperti alamat e-mel hubungan anda).
Sumber Lain
Kadangkala, kami mungkin mendapatkan maklumat tentang anda daripada sumber lain. Sebagai contoh, kami mungkin mengupah pengagregat data pihak ketiga untuk memberikan kami maklumat tambahan mengenai pelanggan sedia ada kami (ini dikenali sebagai “data appending”). Kami juga mungkin menerima maklumat daripada rakan penaja bersama pihak ketiga yang kami bekerjasama untuk menjalankan promosi atau pemberian satu kali.
Pemenuhan Pesanan
Kami mungkin mengumpul dan menggunakan maklumat anda untuk memproses dan menghantar pesanan anda, serta memaklumkan anda tentang status pesanan anda. Bergantung pada cara anda membuat pembelian, ini mungkin melibatkan pengumpulan dan penggunaan maklumat perhubungan peribadi tertentu, maklumat pembayaran, maklumat log masuk akaun, dan/atau maklumat berkaitan pembelian anda (seperti produk yang dipesan). Ini juga mungkin melibatkan penyimpanan berterusan maklumat pembayaran anda untuk memudahkan pembayaran pada pembelian akan datang.
Penyelenggaraan Akaun
Kami mungkin menggunakan maklumat anda untuk mengekalkan akaun anda dengan kami (termasuk mengurus sebarang faedah yang berkaitan dengan akaun tersebut). Ini biasanya melibatkan penggunaan sebarang maklumat yang asalnya dikumpul untuk menyediakan akaun anda (contohnya, maklumat hubungan peribadi, maklumat pembayaran, maklumat log masuk akaun, maklumat demografi, dll.).
Menyediakan Perkhidmatan Pengedar
Kami mungkin mengumpul dan menggunakan maklumat anda untuk menyediakan perkhidmatan pengedar, termasuk maklum balas terhadap pertanyaan anda. Ini biasanya memerlukan pengumpulan dan penggunaan maklumat perhubungan peribadi tertentu (seperti nama atau alamat e-mel anda) dan maklumat berkaitan sebab pertanyaan anda (contohnya, status pesanan, isu teknikal, soalan produk, soalan umum, dll.). Ini mungkin juga termasuk:
Saranan Produk yang Disesuaikan
Kami mungkin menggunakan maklumat anda untuk menyediakan cadangan produk Shaklee dan tawaran yang disesuaikan mengikut minat anda. Ini biasanya melibatkan penggunaan sejarah pesanan terdahulu anda (contohnya, dari pembelian dalam talian dan/atau luar talian) dan maklumat demografi tertentu.
Kesesuaian dan Kemudahan Laman Web
Kami mungkin mengumpul dan menggunakan maklumat anda untuk memperibadikan pengalaman anda dan menjimatkan masa anda semasa melayari laman web kami. Ini biasanya dilakukan melalui penggunaan teknologi automatik (seperti kuki) yang mengumpul dan mengingati maklumat log masuk akaun tertentu, maklumat teknikal, dan/atau maklumat penggunaan laman web sebelumnya. Sebagai contoh, kami mungkin mengingati ID log masuk atau nama pengguna anda supaya anda boleh log masuk dengan cepat pada lawatan berikutnya atau supaya anda boleh mengambil semula item yang telah dimasukkan ke dalam troli beli-belah anda sebelum ini dengan mudah. Berdasarkan maklumat ini, kami mungkin juga memaparkan kandungan atau tawaran Shaklee yang lebih relevan dengan minat anda.
Pertandingan dan Promosi
Kami mungkin mengumpul dan menggunakan maklumat anda untuk menguruskan pertandingan, cabutan bertuah, hadiah, pertandingan, atau kempen pemasaran atau promosi lain yang serupa. Acara-acara ini biasanya memerlukan pengumpulan dan penggunaan maklumat perhubungan peribadi (untuk menebus hadiah), maklumat demografi terhad (untuk kelayakan), dan, dalam sesetengah kes, kandungan yang dijana oleh pelanggan. Disebabkan oleh komponen yang dijana pelanggan, sesetengah promosi akan dijalankan di rangkaian sosial pihak ketiga seperti Facebook (contohnya, pada halaman peminat atau aplikasi Facebook kami). Untuk mematuhi undang-undang cabutan bertuah, kami mungkin menerbitkan atau berkongsi maklumat terhad mengenai pemenang promosi tertentu.
Komunikasi Pemasaran
Kami mungkin mengumpul dan menggunakan maklumat anda untuk menghantar komunikasi pemasaran seperti katalog, komunikasi e-mel, dan mesej teks SMS. Komunikasi ini mungkin memberitahu anda tentang produk baharu, acara, diskaun khas, dan berita serta tawaran istimewa lain. Menghantar komunikasi ini kebanyakannya memerlukan pengumpulan dan penggunaan maklumat perhubungan peribadi tertentu dan maklumat demografi terhad (seperti poskod). Dalam sesetengah keadaan (seperti untuk program mesej teks), ini mungkin melibatkan penggunaan lokasi geografi tepat anda (diperoleh daripada peranti mudah alih anda) supaya kami boleh menghantar tawaran berasaskan lokasi kepada anda. Anda boleh sentiasa memilih untuk tidak menerima e-mel pemasaran atau mesej teks dengan mengikuti arahan penyahlanggan yang disediakan dalam setiap komunikasi tersebut. Jika anda mempunyai akaun dalam talian dengan kami, anda mungkin diberi pilihan untuk menukar pilihan komunikasi anda di bahagian yang relevan di laman kami atau dengan menghubungi Perkhidmatan Pelanggan kami. Harap maklum bahawa walaupun anda memilih untuk tidak menerima komunikasi pemasaran, anda mungkin masih menerima komunikasi lain daripada kami, seperti pengesahan pesanan, pemberitahuan tentang aktiviti akaun (contohnya, pengesahan akaun, perubahan kata laluan, laman web dll.), dan pengumuman penting lain (contohnya, panggilan balik produk, perubahan dasar privasi, dll.).
Rangkaian Sosial Pihak Ketiga
Kami mungkin mengumpul dan menggunakan maklumat anda supaya kami boleh membenarkan anda berinteraksi dengan ciri-ciri rangkaian sosial dalam talian yang disediakan oleh syarikat pihak ketiga seperti Facebook. Sebahagian daripada ciri-ciri ini disematkan secara langsung di laman web kami, termasuklah ciri seperti “Facebook Connect,” “Facebook Share,” dan “Facebook Like.” Dengan menawarkan ciri ini kepada anda, kami mungkin dapat (i) memperoleh maklumat tertentu tentang anda daripada profil anda di rangkaian sosial pihak ketiga (lihat perenggan berasingan mengenai “Maklumat rangkaian sosial” dan, (ii) menyiarkan ke profil anda di rangkaian sosial tersebut kandungan atau aktiviti tertentu yang anda lihat atau berinteraksi dengannya di laman kami (seperti artikel, pautan Sains Kesihatan, cerita, dll.). Pertukaran maklumat ini hanya berlaku apabila anda mengambil tindakan yang tepat dan jelas untuk membenarkan perkongsian (sepert klik ciri Facebook yang relevan dan mencipta atau log masuk ke akaun Facebook anda). Anda boleh mengetahui lebih lanjut tentang cara ciri ini berfungsi dengan melayari laman web rangkaian sosial pihak ketiga yang relevan.
Cara Lain Kami Mungkin Menggunakan Maklumat Anda
Penyedia Perkhidmatan Pihak Ketiga
Kami menggunakan penyedia perkhidmatan pihak ketiga untuk membantu kami mengendalikan perniagaan kami atau mentadbir aktiviti bagi pihak kami, seperti menghantar e-mel, memenuhi permintaan produk dan perkhidmatan anda, menghantar produk atau mengurus pembayaran. Kami mungkin berkongsi maklumat anda dengan pihak ketiga ini untuk tujuan terhad. Pihak ketiga ini hanya dibenarkan menggunakan maklumat anda untuk tugasan tertentu yang mereka telah diupah untuk lakukan, dan tiada tujuan lain. Mereka juga dikehendaki untuk memastikan maklumat anda dirahsiakan dan selamat.
Pengedar Bebas Shaklee
Pembelian produk Shaklee melalui laman web kami dikreditkan kepada Pengedar Bebas Shaklee, yang bersedia untuk menyediakan perkhidmatan, maklumat dan/atau panduan dalam memanfaatkan faedah keahlian dalam Shaklee. Maklumat yang anda berikan kepada kami juga akan diberikan kepada Pengedar Bebas Shaklee yang telah ditugaskan untuk memudahkan urusan pembelian anda.
Jika anda adalah Pengedar Bebas Shaklee, kami mungkin mendedahkan maklumat peribadi tertentu seperti maklumat perhubungan anda kepada pelanggan yang mencari Pengedar Bebas Shaklee atau kepada Pengedar Bebas Shaklee lain seperti Pemimpin Perniagaan anda.
Pengedar Shaklee
Jika anda adalah Pengedar Shaklee, kami mungkin mendedahkan maklumat peribadi tertentu seperti maklumat perhubungan anda kepada penaja anda atau Pemimpin Perniagaan anda yang sah.
Pemindahan Perniagaan
Persetujuan yang diberikan di sini untuk penggunaan maklumat peribadi anda oleh Shaklee atau affiliate, akan diperluaskan kepada mana-mana individu atau syarikat kepada siapa Shaklee mungkin memindahkan perniagaannya, atau sekiranya berlaku penggabungan, penjualan atau penyerahan semua atau sebahagian daripada aset atau saham kami.
Pendedahan Lain
Kami mungkin mendedahkan maklumat peribadi anda apabila dikehendaki atau dibenarkan oleh undang-undang atau untuk melindungi dan mempertahankan hak Shaklee.
Keselamatan
Kami komited untuk menjaga maklumat peribadi anda dengan selamat. Laman web ini mempunyai langkah keselamatan untuk melindungi daripada kehilangan, penyalahgunaan, dan pengubahan maklumat sensitif seperti nombor kad kredit dan kad pengenalan. Shaklee menggunakan langkah keselamatan yang konsisten dengan amalan industri standard untuk melindungi maklumat tersebut.
Langkah-langkah yang Boleh Anda Ambil
Adalah penting untuk anda turut serta dalam menjaga keselamatan maklumat anda. Apabila mendaftar untuk akaun dalam talian, pastikan anda memilih kata laluan akaun yang sukar diteka oleh orang lain dan jangan sesekali mendedahkannya kepada orang lain. Jika anda menggunakan komputer bersama atau awam, jangan pilih untuk menyimpan ID log masuk atau kata laluan anda dan pastikan anda log keluar dari akaun anda setiap kali anda meninggalkan komputer. Anda juga harus menggunakan sebarang ciri privasi atau kawalan yang mungkin kami sediakan dalam kawasan komuniti laman web kami.
Kanak-kanak
Shaklee tidak secara sengaja meminta maklumat peribadi daripada atau memasarkan kepada kanak-kanak di bawah umur 18 tahun.
Forum Awam
Shaklee menyediakan forum awam, seperti bilik sembang, papan mesej, Twitter, atau Facebook (“Forum Awam”), untuk anda. Shaklee meminta anda menggunakan berhati-hati apabila mendedahkan maklumat peribadi di Forum Awam kerana maklumat yang didedahkan di kawasan ini menjadi maklumat awam. Peruntukan privasi ini tidak akan dikenakan kepada sebarang maklumat peribadi yang dihantar melalui mana-mana Forum Awam.
Pautan ke Laman Web Lain
Laman ini mungkin mengandungi pautan ke laman lain yang tidak dikendalikan oleh Shaklee. Shaklee tidak bertanggungjawab atas kandungan laman web tersebut. Khususnya, Shaklee tidak bertanggungjawab atas notis atau amalan privasi yang disediakan di laman web lain tersebut. Kami menyediakan pautan sedemikian hanya sebagai kemudahan dan kemasukan ke pautan tersebut tidak membayangkan pengeshan laman lain oleh Shaklee.
Menolak atau Mengubah
Jika anda tidak mahu menerima mesej e-mel, mesej teks atau komunikasi lain daripada Shaklee mengenai produk baru, promosi, atau acara, anda boleh menolak pada bila-bila masa dengan mengikuti arahan “nyahlangga” dalam mesej e-mel atau teks yang anda terima.
Jika anda mendaftar dengan laman web kami, anda akan dapat menyemak, mengubah, mengemas kini, atau menghapuskan maklumat tertentu dalam halaman profil akaun anda. Perubahan mungkin tidak berkuat kuasa serta-merta. Kami akan berusaha untuk memenuhi permintaan anda secepat mungkin. Walaubagaimanapun, kami mungkin perlu menyimpan maklumat tertentu untuk tujuan penyimpanan rekod atau sebagaimana yang diperlukan oleh undang-undang yang berkenaan.
Anda juga boleh menolak atau mengubah maklumat akaun anda pada bila-bila masa dengan menghantar e-mel kepada customerinquiry@shaklee.com.
Shaklee berhak untuk membuat perubahan kepada Polisi Privasi ini. Sekiranya kami membuat perubahan material kepada Polisi Privasi ini, ia akan disiarkan di sini. Kami menggalakkan anda untuk menyemak halaman ini secara berkala kerana penggunaan berterusan laman web Shaklee atau kesinambungan sebagai pengedar kami selepas tarikh kuat kuasa sebarang perubahan (seperti yang dinyatakan di atas) akan dianggap sebagai penerimaan anda terhadap perubahan tersebut.
Anda mempunyai hak untuk meminta akses dan/atau membetulkan dan mengehadkan pemprosesan maklumat peribadi anda, termasuk maklumat peribadi yang berkaitan dengan orang lain yang mungkin dikenal pasti daripada maklumat yang anda berikan kepada kami. Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau permintaan mengenai Polisi Privasi ini atau amalan laman web Shaklee, anda boleh menghubungi:
Pegawai PDPA
Shaklee Products (Malaysia) Sdn Bhd
Level 2, Sunway Geo Tower, Jalan Lagoon Selatan,
Bandar Sunway, 47500 Subang Jaya, Selangor Darul Ehsan, Malaysia.
Soalan atau komen mengenai pemprosesan maklumat peribadi anda oleh Shaklee boleh dihantar melalui e-mel kepada mypdpa@shaklee.com atau hubungi 603-56223188.
1. Apa itu Akta Perlindungan Data Peribadi (“PDPA” atau “Akta”) 2010?
Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 adalah undang-undang yang diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia pada tahun 2010 untuk melindungi data peribadi individu.
2. Bilakah PDPA dikuatkuasakan?
PDPA dikuatkuasakan pada 15 November 2013 dan telah dilanjutkan ke Februari 2014 untuk industri MLM.
3. Apa itu “pemprosesan” data peribadi dan apa yang dilakukan Shaklee selepas memproses data saya?
“Pemprosesan” data peribadi merujuk kepada tindakan mengumpul, merekod, memegang atau menyimpan data peribadi serta menjalankan sebarang operasi ke atas data peribadi tersebut. Data peribadi yang diproses oleh kami mungkin termasuk nama, Kad Pengenalan Pendaftaran Negara, maklumat hubungan, gambar, imej, perkongsian, testimoni dan maklumat lain untuk tujuan berikut:
4. Apa hak pelanggan di bawah PDPA?
PDPA memberikan anda hak tertentu berkaitan dengan data peribadi anda, iaitu:
- Mengakses data peribadi anda dan membetulkan maklumat tersebut untuk memastikan data peribadi adalah betul, tepat, lengkap, terkini dan tidak mengelirukan.
- Menarik balik persetujuan anda untuk mendedahkan data peribadi anda untuk tujuan pemasaran atau apa-apa tujuan lain.
5. Apa yang berlaku jika saya tidak memberikan persetujuan saya?
Jika anda tidak memberikan persetujuan kepada Shaklee untuk tujuan pemasaran dan pentadbiran, Shaklee tidak akan dapat meneruskan proses permohonan pengedar, serta sebarang aktiviti berkaitan jualan.
6. Bagaimana Shaklee memperoleh persetujuan pelanggan?
Untuk pengedar baru, persetujuan akan diperoleh semasa mendaftar sebagai pengedar dengan Shaklee. Untuk pengedar sedia ada, persetujuan dianggap diberikan kecuali mereka meminta untuk menolak.
7. Bagaimana Shaklee melindungi data peribadi anda?
Shaklee mengambil langkah-langkah untuk melindungi data peribadi pelanggan dengan mengekalkan langkah keselamatan fizikal dan sistem IT yang dilindungi daripada pelbagai ancaman.
8. Berapa lama Shaklee menyimpan data peribadi pelanggan?
Shaklee hanya akan menyimpan data peribadi pelanggan selama mana yang diperlukan.
9. Apakah tanggungjawab saya di bawah PDPA?
Anda bertanggungjawab untuk memastikan data peribadi yang anda berikan kepada kami adalah tepat, lengkap, tidak mengelirukan dan terkini.
Jika anda ingin meminta akses atau pembetulan data peribadi anda dan/atau mengehadkan pemprosesan data peribadi anda, atau membuat sebarang pertanyaan mengenai data peribadi anda, sila hubungi Shaklee Products (M) Sdn Bhd di talian 03-56223188 atau e-mel kepada kami di mypdpa@shaklee.com.